Vacanță, soare, mare….Oceanul planetar!

Eiiii dragilor, voi ați simțit cum a zburat această vară? Noi nu prea și îi vom simți lipsa! Dar suntem hotărâți să primim și toamna cu brațele deschise, așa că spunem:

Bun venit, Doamnă TOAMNĂ! Era frumos din partea dumitale de mai întârziai puțin, dar ai noroc c-ai dat de noi, ce nu ținem de fel ranchiună!

Ne dam deoparte să îți admirăm culorile minunate, vânticelul cald ce duce în zbor frunze colorate, dansând duios și nerăbdători, grăbim pașii spre școală sau grădiniță! Hai că nu e chiar așa de rău! 🙂

Chiar daca acum suntem deja cu un picior in toamna, zilele frumoase de vara nu le-am uitat, pentru ca ne-am bucurat din plin de ele! Ne-am si plimbat, ne-am si distrat, am facut ateliere de lectura cu copilasi, dar am si trebaluit prin curte si ca de obicei, am facut multe joculete impreuna, din care sa mai invatam cate ceva!

 

Si pentru ca in august am fost la mare, le-am propus ca toata luna august sa ne jucam, sa citim si sa ne documentam despre mari, oceane, pesti si creaturi marine! Si pentru ca noi am invatat foarte multe lucruri noi, vrem sa impartasim si cu voi cum am structurat aceasta activitate.

  • Mai intai ne-am asezat in fata unei harti si am lasat copiii sa o studieze, sa imi spuna ce observa ei pe acest subiect. Si exact cum ma asteptam, au observat ca pe planeta noastra este foarte multa apa…mai multa apa decat pamant. Asa le-am explicat ca toata apa marilor si oceanelor de pe Terra formeaza Oceanul Planetar, care acopera 71% din suprafata Pamantului si de aceea Pamantul  se mai cheama si Planeta Albastra.
  • Apoi am urmarit pe harta cele 5 oceane: Oceanul Atlantic, Oceanul Arctic, Oceanul Indian, Oceanul Pacific si Oceanul Antarctic.
  • Am discutat si despre faptul ca Oceanul Pacific este cel mai mare, mai vechi si mai adanc ocean( Andrei si-a amintit imediat ca cel mai adanc loc este Groapa Marianelor, de care discutasem si cu alte ocazii) iar ca Oceanul Arctic este cel mai mic.
  • In plus ne-am reamintit si numele continentelor de care mai discutasem si cu alte ocazii
  • Folosind carduri Montessori, ne-am jucat si am discutat despre oceane, pentru a aprofunda informatiile.

 

Dar tot discutand noi despre mari si oceane in fata hartii, copiii au inceput sa puna mai multe intrebari despre marea din tara noastra, care stiau ca se cheama Marea Neagra:

  • In ce Ocean ajunge marea noastra? Si asa am discutat despre cum  toate apele mici, curgatoare se varsa in fluvii, iar fluviul din tara noastra este Dunarea, care in Delta Dunarii isi amesteca apa fluviala cu apa din Marea Neagra. Mai departe, uitandu-ne pe harta am vazut cum Marea Neagra comunica cu Marea Marmara si Marea Egee prin doua stramtori renumite, Bosfor si Dardanale, iar aceste mari comunica cu Marea Mediterana si in final cu Oceanul Atlantic.

 

  • De ce marea este sarata? Si-au amintit ca nu le placea la mare cand inghiteau apa din greseala 🙂 Pe intelesul lor, am discutat despre faptul ca apa care se aduna in oceane se evapora treptat, datorita soarelui, lasand insa in oceane, mineralele si sarurile pe care le-a luat din solul planetei.

 

  • „Mami, apa de acum, este aceeasi apa ca pe vremea dinozaurilor?” Andrei si-a amintit o discutie mai veche despre cum la inceput a fost un singur continent- Pangeea si deci un singur ocean, numit Panthalassa si de aici a venit aceasta intrebare. Am incercat sa le explic pe intelesul lor, ca toate fluviile Terrei comunica cu Oceanul Planetar si ca da, asta se intampla de miliarde de ani, deci nicio picatura de apa de pe Pamant nu este noua, ca intreaga cantitate de apa de pe pamant, apartine aceluiasi circuit, denumit Circuitul apei in natura; este aceeasi apa care se misca si se transforma permanent datorita soarelui.

Astfel:

  1. Datorita razelor soarelui, o parte din apa raurilor, marilor si oceanelor si cea eliminata de plante, prin frunze, se transforma in vapori care se ridica spre cer.
  2. Cand ei trec prin zone de aer rece,  datorita vantului, se condenseaza, adica se  transforma din nou in picaturi de apa si formeaza nori.
  3. Gravitatia Pamantului ii atrage in jos, sub forma de precipitatii: ploaie, ninsoare, lapovita sau grindina si astfel apa revine in rauri, lacuri, mari si oceane, se infiltreaza in pamant, se asterne sub forma de zapada sau formeaza calote glaciare. Si asta se repeta la nesfarsit!

  1. In natura, in functie de temperatura mediului, apa se gaseste in stare lichida( apa marilor si ocenelor), in stare solida( ghetari) si in stare gazoasa( norii )

 

  • Pentru ca le-a placut discutia despre oceane, le-am povestit despre habitatele oceanelor si au fost incantati pentru ca i-am rugat sa sorteze si sa deseneze animalele marine, in functie de zonele oceanului, pe care le-am reprezentat in sticlute cu apa colorata, astfel:

Zona cu lumina solara– sticluta cea mai deschisa la culoare

Zona crepusculara– sticluta de culoare albastru intens

Zona intunecata, de care au fost cei mai fascinati- sticluta cu albastru inchis.

 

  • Si pentru ca cel mai fascinati au fost de Zona Intunecata a oceanului, am citit si am discutat mult despre:  Scufundare, Stramosii nostri sub apa, Primele submarine, Viata in adancuri si fundul oceanelor.
  • Am vorbit despre diverse animale marine si in special despre pesti, caracatita si sepie:

 

  • Impreuna am realizat habitate marine folosind animale Safari, pietre, apa colorata, orez colorat dar si plastelina:
  • Au pictat si colorat diverse peisaje marine:

 

  • Au facut puzzle-uri cu peisaje marine:

  • Au creat o multime de pesti, folosind diferite tehnici si materiale, astfel:

– capace de sticle, cereale si hartii de briose:

– folie de aluminiu, creioane colorate si o razatoare si a iesit ceva WOW 🙂

 

-farfurii de unica folosinta si hartii de briose:

Si pentru ca am adunat foarte multe scoici de pe plaja, acasa le-am propus copiilor sa le picteze si sa le foloseasca pentru a orna niste rame de fotografii, iar Ana a fost mega fericita ca si-a facut colier si cercei din scoici pictate de ea 🙂

 

Bineînteles ca in aceasta perioada am citit multe enciclopedii si carticele pe aceasta tema, dar eu in mod special, vreau sa vi le recomand pe cele care au placut cel mai mult copiilor:

  • lui Ioan( 3 ani si 2 luni):

  • lui Andrei( 7 ani si 8 luni):

  • Anei( 5 ani si 9 luni): o carte pe care ea a indragit-o si pentru ca stie ca are autograf cu numele ei 🙂

Am avut onoarea si incantarea sa il cunoastem personal pe minunatul Dan Ungureanu, ilustratorul acestei carti pe care noi o stiam in limba engleza. Am primit acest autograf in momentul lansarii acestei carti in limba romana si a unei alte carti pe care noi o indragim foarte tare si pe care Andrei a primit autograf 🙂

Aceasta tema avea o multime de alte subiecte de abordat, insa mi-am propus sa ma pliez doar pe intrebarile si curiozitatile lor actuale, in viitor, cu siguranta vom reveni si o vom dezvolta!

„Apei i-a fost data puterea de a deveni seva vietii pe Pamant” Leonardo Da Vinci

 

All comments (1)

Add your thoughts

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *